Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Spoed- en bevallingslijn : 0653 285 990
  Contact : 0644 - 066 340

Aambeien zijn gezwollen bloedvaatjes aan de buiten- of binnenkant van de anus. Ze kunnen behoorlijk pijnlijk zijn en hinderlijk jeuken. Aambeien ontstaan vaak doordat de wanden van de bloedvaatjes minder stevig zijn onder invloed van hormonen en er sprake kan zijn van harde ontlasting. Soms gaan de aambeien bloeden wanneer er flink geperst wordt tijdens de ontlasting.
Tips: vezelrijke voeding eten (zoals fruit en groente, muesli), per dag twee liter vocht te drinken, voldoende bewegen. Met deze maatregelen blijft de ontlasting vaak wat zachter en komt het iets frequenter.
Mochten de aambeien toch zijn ontstaan en heb je er last van, geef dit aan een van ons door. Je kan een recept van ons krijgen

Wanneer je zwanger bent (én ook wanneer je zwanger wilt worden) is het het veiligst om helemaal geen alcohol te drinken. Recent onderzoek wijst namelijk uit dat elk gebruik van alcohol in de zwangerschap negatieve gevolgen kan hebben. Zo blijkt bij dagelijks gebruik van één glas alcohol het risico op een miskraam en vroeggeboorte verhoogd. Ook kan het de psychomotorische ontwikkeling nadelig beïnvloeden. Bij twee tot zes glazen per dag loopt het kind meer risico om later een alcoholverslaving te ontwikkelen. Wordt er nog meer gedronken dan kan dit leiden tot ernstige aangeboren afwijkingen. Ook een incidentele uitschieter op bijvoorbeeld een feestje heeft negatieve gevolgen.

Het is normaal dat je tijdens je zwangerschap niet enkel geniet maar je ook af en toe zorgen maakt. Deze zorgen kunnen heel divers zijn. Zo kan het zijn dat je bang bent voor een miskraam of een vroeggeboorte, je je zorgen maakt over de gezondheid van je kind, je bang bent voor de bevalling, je je zorgen maakt over de kraamtijd en de verantwoordelijkheid, etc. Deze gevoelens kunnen worden veroorzaakt door hormonen, eerdere ervaringen en verhalen van anderen. Het kan zich uiten in piekeren maar ook bijvoorbeeld in nachtmerries. Vertel ons wanneer je hier last van hebt. Wij kunnen je het een en ander uitleggen en je hopelijk enigszins geruststellen.

Bandenpijn voelt als een stekende pijn vooral aan de zijkant van de buik en in de buurt van je liezen. De pijn ontstaat doordat de banden die de baarmoeder dragen uitrekken. Deze pijn kan de hele zwangerschap en ook in de kraamweek voorkomen. Probeer plotselinge bewegingen te vermijden. Eventueel kan een doek of een speciale band om je buik verlichting geven. Dit zorgt voor extra steun.

Bekkenklachten ontstaan door verweking van de verbindingen tussen de bekkenbeenderen onder invloed van hormonen. Meestal begint dit proces rond twintig weken zwangerschap, soms zelf al eerder. Ook spelen de belasting van de groter en zwaarder wordende baarmoeder een rol bij het ontstaan van de klachten. De verweking van de verbindingen is een normaal proces en treedt bij iedere zwangere op. Het is nodig om extra ruimte te creëren in het bekken op het moment van de bevalling. Waarom de ene vrouw pijn heeft van deze veranderingen en de andere niet, is moeilijk te zeggen.
Het is van belang een evenwicht te vinden tussen rust en activiteit. Beweging is nodig om spieren krachtig te houden en spierzwakte te voorkomen. Rust kan van belang zijn om banden en kapsels te sparen en zo verergering van klachten te voorkomen. Voor bekkenpijnklachten bestaan geen ‘wondermedicijnen’. Het zijn klachten waarbij acceptatie en tijd om ermee te leren omgaan belangrijk zijn.

Wij werken met vaste spreekuurdagen per verloskundige. In overleg met proberen wij de afspraken zo te plannen dat je ons alledrie vóór de bevalling leert kennen. Tot ongeveer 27 weken kom je elke 4 weken, tot ongeveer 32 weken elke 3 weken, tot ongeveer 37 weken elke 2 weken en hierna kom je wekelijks op het spreekuur tot aan de bevalling. Wij hebben zowel een ochtend- middag- als avondspreekuur.
Tijdens de controles houden wij de conditie van jou en je ongeboren kind goed in de gaten, zonodig zien wij je vaker op het spreekuur of consulteren wij een gynaecoloog. Bij elke controle wordt de bloeddruk bepaald, wordt de groei van de buik en de groei van de baby gecontroleerd. Tevens luisteren wij altijd naar het hartje van de baby. Indien wij het nodig vinden, of op verzoek, kunnen wij gebruik maken van ons echoapparaat. Af en toe zullen wij aanvullende controles doen zoals bv bloedonderzoek en urineonderzoek.

Vanaf twintig weken zwangerschap komt het voor dat de baarmoeder soms hard aanvoelt. Dit komt doordat spiercellen in de baarmoeder samentrekken. Dit is een normaal proces. De harde buiken zijn in principe pijnloos en komen onregelmatig voor.
In de laatste weken van de zwangerschap kunnen harde buiken iets vaker voorkomen; de baarmoeder bereidt zich op die manier voor op de bevalling.
Wanneer je veel harde buiken hebt, meldt dit dan aan de verloskundige. Soms is het namelijk een teken dat je wat rustiger aan moet gaan doen.

Bij enkele zwangeren treedt jeuk op in de laatste weken van de zwangerschap. De jeuk verdwijnt snel weer na de bevalling. Het is dus onschuldig maar wel een vervelende klacht. Probeer zo min mogelijk te krabben, was jezelf zonder zeep en strooi mentholpoeder op de jeukende plekken.
Soms duidt de jeuk op een, ongevaarlijke, aandoening aan de lever en/of galwegen welke is ontstaan door de zwangerschap.

Kramp in de benen is een bekende klacht in de zwangerschap. Met name ’s nachts schrikken zwangeren, en hun partner, hierdoor wakker. Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een slechte bloedcirculatie en/of kou.
Laat je partner tijdens de kramp je tenen richting je knie duwen en strek je been. Hierna is het lekker de plaats waar de kramp heeft gezeten even te masseren. Verder kun je, het klinkt vreemd maar werkt meestal goed, een roestig nagelvijltje of een stukje Sunlight-zeep onder je matras leggen.

Doordat in de zwangerschap de kringspier tussen de slokdarm en de maag verslapt, komt er soms maagsap in de slokdarm. Met name bij liggen en bukken gebeurt dit. Dit geeft een naar, branderig gevoel met soms misselijkheid tot gevolg. Meestal neemt het toe naarmate de zwangerschap vordert omdat de buik steeds voller wordt en de maag hierdoor steeds meer in de verdrukking komt. Soms nemen de klachten af op het moment dat het kindje ingedaald is.
Tips: eet geen vet voedsel of pittig gekruid voedsel, drink weinig koffie, drink geen alcohol, drink weinig sinaasappelsap, gebruik een extra hoofdkussen ’s nachts of breng het hoofdeinde van je bed omhoog. Je kunt melk drinken of vla eten om tijdelijk minder last van het maagzuur te hebben. Er zijn ook drankjes en tabletten tegen brandend maagzuur welke veilig in de zwangerschap gebruikt kunnen worden. Vraag ernaar bij de verloskundige, de apotheek of de huisarts.

Wees voorzichtig met medicijnen. Gebruik geen medicijnen als het niet echt nodig is. Probeer eerst onschuldige methoden (bijvoorbeeld een warme kruik bij buikpijn, een frisse neus halen en voldoende water drinken bij hoofdpijn, ’s middags een uurtje rusten bij vermoeidheid, etc.). Wend je anders tot je huisarts, vertel dat je zwanger bent en gebruik enkel de middelen die hij of zij voorschrijft. Vergeet niet ook bij de apotheek door te geven dat je zwanger bent.

Onder invloed van hormonen tijdens de zwangerschap kun je je als zwangere misselijk voelen. Met name ochtendmisselijkheid is bekend. Omdat dit erg vroeg in de zwangerschap optreedt is het ook vaak een teken waaraan vrouwen merken dat ze zwanger zijn. Meestal neemt de misselijkheid na de derde maand van de zwangerschap weer af.
Tips bij misselijkheid: eet ’s morgens voor het opstaan iets (laat je partner een licht ontbijtje op bed brengen of leg ’s avonds al iets klaar), eet over de gehele dag meerdere kleine hapjes in plaats van een grote maaltijd en vermijd vet eten en sterk gekruid eten.
Sommige vrouwen braken ook bij de misselijkheid. Dit is normaal. Wanneer echter alles wat gegeten en gedronken wordt weer uitgebraakt wordt dan is het geen normale situatie meer. Wend je in dit geval tot je huisarts of tot je verloskundige.

Obstipatie wordt ook wel verstopping genoemd. Het betekent dat je minder vaak naar het toilet gaat voor de ontlasting of dat je wel drang hebt maar het niet lukt omdat de ontlasting bijvoorbeeld erg hard is. Het ontstaat doordat hormonen in de zwangerschap de darmen wat langzamer laten werken.
Het is verstandig vezelrijke voeding te eten (zoals fruit en groentes), per dag twee liter vocht te drinken en voldoende te bewegen. Met deze maatregelen blijft de ontlasting vaak wat zachter en komt het iets frequenter. Blijft de ontlasting hard ondanks het opvolgen van de voedingsadviezen, meldt dit dan aan je verloskundige.

In de zwangerschap komt er meer hormoon vrij welke de pigmentatie laat toenemen. Dit is het best te zien aan de donkere streep die zichtbaar wordt tussen je navel en je schaambeen. Ook worden de tepels donkerder en kunnen er vlekken ontstaan in het gezicht, ter hoogte van littekens en op plaatsen waar knellende kleding heeft gezeten. Het kan, door de vlekken in je gezicht, net lijken alsof je een masker op hebt; dit wordt een zwangerschapsmasker genoemd. De vlekken worden erger in de zon en onder de zonnebank dus let hiermee op (smeer je in met een sunblocker of draag een petje).

Wanneer je op reis gaat als je zwanger bent, moet je op een aantal zaken letten. Ga je vliegen, informeer dan bij de vliegmaatschappij tot hoeveel weken je mag vliegen van de betreffende maatschappij (meestal is dit tot 30 weken zwangerschap geen probleem). Loop tijdens de vlucht regelmatig het tussenpad even op en neer om in beweging te blijven. Zorg dat je de kopie van je zwangerschapskaart bij je hebt en informeer voor je reis of je verzekerd bent voor obstetrische hulp in het buitenland.
Reis je met de auto, stop dan elke twee uur even en loop een stukje. Draag de driepuntsgordel.
Let in het buitenland op met (vreemd) eten. Is de kaas bijvoorbeeld niet van rauwe melk gemaakt en is het hygiënisch.
In de wintermaanden krijgen we veel vragen over skiën. Je mag gewoon skiën en ook de hoogte van het skioord levert geen problemen voor jou of je kind op. Let er wel op dat je soms wat instabieler bent wanneer je zwanger bent, neem niet teveel risico en let op andere skiërs/snowboarders.

Rugpijn komt veel voor in de zwangerschap. Er groeit een kindje in je buik en dat zorgt voor gewicht aan de voorkant van je lijf. Dat kan pijnklachten geven aan je rug. Ook word door de hormoonhuishouding je hele gestel wat weker wat er voor kan zorgen dat je rugklachten krijgt. Maar ook een blaasontsteking of beginnende weeën kunnen voor rugklachten zorgen. Bespreek ze altijd met ons, want dan kunnen we je het juiste advies geven. Soms kan een fysiotherapeut je bijvoorbeeld goed helpen om de pijn te verminderen en soms moet er aanvullend onderzoek gedaan worden nar een blaasontsteking.

Met name de laatste weken van de zwangerschap slapen zwangeren vaak slecht. Dit komt door het vaak moeten plassen, niet meer lekker kunnen liggen of niet in slaap kunnen komen.
Drink ’s avonds niet al te veel zodat je iets minder vaak naar het toilet moet. Probeer met behulp van een kussentje tussen je benen, onder je buik of in je rug een zo prettig mogelijke houding te vinden. Elke slaaphouding is prima zolang jij je er goed bij voelt. Heb je last van niet in slaap kunnen komen, probeer dan voor het slapen gaan iets ontspannends te doen. Ga in een warm bad, drink warme melk, loop een klein rondje buiten, lees een ontspannend boek, vrij met elkaar. Ondanks al deze tips kan het slapen een probleem blijven. Probeer in dat geval overdag nog even te gaan liggen.

Spataderen kunnen ontstaan of, wanneer je ze al hebt, verergeren in de zwangerschap. Dit komt doordat de wanden van de vaten wat slapper zijn door de hormonen en er een verhoogde druk in de vaten is door vertraagde afvoer van bloed. Spataderen kunnen pijn doen en je benen kunnen zwaar aanvoelen.
Spataderen kunnen niet enkel in de benen maar ook in de schaamlippen optreden. Ook hier zijn ze pijnlijk en geven ze een zwaar gevoel.
Tips: probeer niet met je benen over elkaar te zitten (dit geeft nog meer druk in de benen en de schaamlippen), probeer tijdens een rustmoment op de dag de benen hoog te leggen, vermijd langdurig staan, wandel regelmatig een stukje om de bloedcirculatie te bevorderen, maak af en toe draaiende bewegingen met je voeten, draag geen hoge hakken en doe het voeteneinde van je bed wat hoger. Verder kun je speciale kousen of panty’s dragen die steun aan je benen geven. Gebruik deze enkel na overleg met je huisarts.
Helaas verdwijnen spataderen niet helemaal na de bevalling.

Als zwangere kun je gewoon blijven sporten, welke sport je ook beoefend (enkel sporten met een groot risico op vallen raden we af). Belangrijk is om naar je eigen lichaam te luisteren en geen records te willen breken.
Begin niet met een nieuwe sport tijdens je zwangerschap omdat je niet zo goed weet hoe je hier lichamelijk op reageert.
Denk erom dat je veel water drinkt tijdens het sporten.

Door de groei van de buik en de borsten kunnen de vezels in de huid soms scheuren. Dit wordt zichtbaar als paarse/roze lijnen op je buik/borsten. Deze lijnen worden striae of striemen genoemd. Het is niet pijnlijk en niet gevaarlijk. Sommige vrouwen ervaren wel jeuk ter hoogte van de striae.
Niet iedere zwangere krijgt striae. Sommige zwangeren smeren een speciale striaecreme op hun buik en borsten. Helaas is niet bewezen dat dit werkt. Mochten de striae jeuken dan kun je mentholpoeder of mentholgel op de striae strooien/smeren.
Na de bevalling zullen de paarse/roze lijntjes langzaam in witte/parelmoerkleurige lijntjes veranderen. Ze gaan helaas dus niet meer helemaal weg.

Tijdens de zwangerschap is er meer vaginale afscheiding. Deze afscheiding is helder van kleur en ruikt niet. De laatste weken van de zwangerschap kan deze afscheiding dunner/waterig worden. Een enkele keer geeft dit wel eens verwarring omdat dit ook vruchtwater zou kunnen zijn. Vruchtwater heeft echter een typische zoete geur en kan witte vlokjes bevatten wat het onderscheid makkelijker maakt.
Wanneer de afscheiding stinkt, een kleur heeft (bijvoorbeeld geel of groen), bloed bevat, irritatie of jeuk geeft, meld dit dan aan je verloskundige of je huisarts. Er kan dan sprake zijn van een bacteriële- of schimmelinfectie welke behandeld moet worden.

De eerste weken van je zwangerschap kun je erg moe zijn. Dit wordt veroorzaakt omdat er veel energie noodzakelijk is voor de ontwikkeling van het kind en alle aanpassingen in het lichaam. Probeer zoveel mogelijk toe te geven aan de vermoeidheid; doe het wat rustiger aan, ga op tijd naar bed en probeer eens tussen de middag of direct na je werk even een uurtje te slapen.
Meestal is de vermoeidheid rond twintig weken zwangerschap weer verdwenen. Sommige vrouwen voelen zich dan zelf beter dan ooit. De laatste weken van de zwangerschap neemt de vermoeidheid meestal weer toe. Dit komt doordat de dagelijkse bezigheden je meer energie kosten in verband met de zware buik en doordat je ’s nachts slechter slaapt. Dit is normaal. Probeer ook nu weer rustig aan te doen en overdag een uurtje te slapen.

Gemeenschap tijdens de zwangerschap is niet schadelijk of gevaarlijk. Je mag dus gewoon vrijen tijdens de zwangerschap. Het kan echter wel zo zijn dat jij of je partner tijdens de zwangerschap minder zin hebt om te vrijen. Dit kan met angst te maken hebben, met jezelf onaantrekkelijk vinden, door het niet kunnen vinden van een prettige houding of door een veranderde hormoonhuishouding. Maak dit in ieder geval bespreekbaar met de ander zodat jullie een oplossing kunnen vinden en er begrip en respect blijft bestaan. Het kan echter ook zo zijn dat je juist meer zin in seks hebt door de hormonen en door de toegenomen doorbloeding van de geslachtsorganen.
Na de gemeenschap kun je als zwangere wat harde buiken krijgen; dit is normaal. Wanneer dit niet vanzelf afzakt, kun je een warm bad of warme douche nemen of een warme kruik op je buik leggen. Soms verlies je een paar druppeltjes bloed na het vrijen door kleine bloedinkjes aan de baarmoedermond. Ook dit is normaal tijdens de zwangerschap en kan geen kwaad.

Het is normaal dat je in de zwangerschap last krijgt van dikke vingers en voeten; je houdt meer vocht vast. Met name in warme zomermaanden komt dit vaak voor. Belangrijk is goed te blijven drinken en voeten regelmatig even hoog te leggen zodat het vocht weer wat uit de benen kan zakken. Doe op tijd je ringen af zodat die niet vast gaan zitten. Na de bevalling zal het vocht langzaam weer verdwijnen.
Soms is vocht vasthouden een teken van een hoge bloeddruk. Vaak gaat het dan gepaard met andere klachten zoals hoofdpijn, sterretjes zien, je niet lekker voelen. Wanneer je hier last van hebt, meldt dit je verloskundige dan direct. Zij controleert dan je bloeddruk en je urine.

Prinscapelle maakt gebruik van cookies

Prinscapelle maakt gebruik van Cookies om de website te analyseren en te verbeteren. Meer weten over het gebruik van cookies, bekijk dan onze cookieverklaring. Je geeft, door gebruik te blijven maken van deze website of door hieronder op toestaan te drukken, akkoord te gaan met het gebruik van Cookies.